De laatste tijd valt me op dat communicatieprofessionals dieren regelmatig neerzetten als
mensen.
Ze koppelen dan bijvoorbeeld menselijke persoonlijkheidskenmerken aan de eigenschappen van de diersoort.
De reden dat communicatieprofessionals
dierlijke en menselijke eigenschappen aan elkaar koppelen is omdat deze
vaak opvallend veel overeenkomen. Mensen vertonen dikwijls trekjes van een
specifiek dier. Wij mensen zijn tenslotte ook gewoon dieren die regelmatig
handelen vanuit natuurlijke instincten. (zie:Gelijk gedrag...). Maar ook wanneer
we denken rationeel te handelen blijven er in ons gedrag meestal toch dierlijke
kernmerken zichtbaar. Een perfecte kans dus voor communicatieprofessionals om
een humoristische campagne op te zetten die ook nog de beoogde boodschap perfect
overbrengt.
Sequoia (een
Franse winkel voor natuurlijke etenswaren) maakt handig gebruik van deze kans.
Het gaat in hun campagne over diersoorten die van natura bepaalde eigenschappen bezitten. In de campagne zijn deze eigenschappen gekoppeld aan persoonlijkheden die enkel
sporadisch voorkomen bij mensen.
Het resultaat:
een erg grappige campagne die een bronzen leeuw won tijdens ‘Cannes Lions’.
Zo heb je de slak,
die van natura twee geslachten draagt en hier is neergezet als een
menselijke hermafrodiet die niet meer weet of hij zich nu een jongen of een
meisje moet voelen.
Maar ook is er de
moordlustige maar sexy bidsprinkhaan die een beetje te bezitterig is over -en geobsedeerd door haar scharrels.
Tenslotte is er het
stinkdier dat is neergezet als een menselijk buitenbeentje met aandoening
waaraan hij niets kan doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten