4 dec 2011

Dieren in communicatie. Waarom?! *1...

Dieren voegen heel gemakkelijk gewenste betekenissen toevoegen aan het product of dienst. Dit is één van de belangrijkste redenen waarom dieren zo veelvuldig in communicatie-uitingen te zien zijn.

Algemeen bekend is dat reclame effectiever is wanneer het product gekoppeld wordt aan een beeld dat wenselijke emoties, gevoelens, ideeën en associaties oproept. Door het tonen van een product in combinatie met beeldmateriaal van een dier, moedigt de communicatie-uiting consumenten aan het product te koppelen aan het dier. Door deze associatie krijgt het product dezelfde culturele betekenissen als het afgebeelde dier. Zo ontstaat een gewenste mening en hierdoor een gewenst imago van het product.

Dieren hebben standaard culturele betekenissen die men mogelijk kan koppelen aan een product. Al eeuwen lang staan dieren symbool voor bepaalde culturele betekenissen en menselijke kwaliteiten. Een duif staat bijvoorbeeld voor vrede, een vos voor geslepenheid en een mier voor een sterke en harde werker. Ook zijn bijvoorbeeld de omgeving waarin het dier leeft, het gedrag dat het vertoont, het uiterlijk, zijn persoonlijkheid en de relatie tussen de mens het betreffende dier, zaken waarmee een adverteerder het dier kan koppelen aan het product. Adverteerders koppelen deze kenmerken van het dier dus aan een product om zo de waarde en eigenschappen van het product te laten zien. Ze worden dus ingezet als metafoor.

Het begrijpen van de associaties die bepaalde dieren oproepen bij consumenten zal bijdragen aan het succes van de reclame campagne.
Ik zal een volgende keer dieper ingaan op welke associaties en culturele betekenissen wij koppelen aan bepaalde dieren en welke andere redenen er zijn voor het gebruik van dieren in communicatie-uitingen.

Een roze varkentje staat voor 'sparen'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten