9 jan 2012

Menselijke dieren *gedrag...


De laatste tijd valt me op dat communicatieprofessionals dieren regelmatig neerzetten als mensen.
Ze koppelen dan bijvoorbeeld menselijke persoonlijkheidskenmerken aan de eigenschappen van de diersoort.
De reden dat communicatieprofessionals dierlijke en menselijke eigenschappen aan elkaar koppelen is omdat deze vaak opvallend veel overeenkomen. Mensen vertonen dikwijls trekjes van een specifiek dier. Wij mensen zijn tenslotte ook gewoon dieren die regelmatig handelen vanuit natuurlijke instincten. (zie:Gelijk gedrag...). Maar ook wanneer we denken rationeel te handelen blijven er in ons gedrag meestal toch dierlijke kernmerken zichtbaar. Een perfecte kans dus voor communicatieprofessionals om een humoristische campagne op te zetten die ook nog de beoogde boodschap perfect overbrengt.

Sequoia (een Franse winkel voor natuurlijke etenswaren) maakt handig gebruik van deze kans. Het gaat in hun campagne over diersoorten die van natura bepaalde eigenschappen bezitten. In de campagne zijn deze eigenschappen gekoppeld aan persoonlijkheden die enkel sporadisch voorkomen bij mensen.
Het resultaat: een erg grappige campagne die een bronzen leeuw won tijdens ‘Cannes Lions’.
In deze campagne komen een aantal dieren naar voren:


 



Zo heb je de slak, die van natura twee geslachten draagt en hier is neergezet als een menselijke hermafrodiet die niet meer weet of hij zich nu een jongen of een meisje moet voelen.








  Maar ook is er de moordlustige maar  sexy bidsprinkhaan die een beetje te bezitterig is over -en geobsedeerd door haar scharrels.









Tenslotte is er het stinkdier dat is neergezet als een menselijk buitenbeentje met aandoening waaraan hij niets kan doen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten